چگونه می توان از قرمزی چشم پیشگیری و آن را درمان کرد؟ - نبض هوشمند سلامت

چگونه می توان از قرمزی چشم پیشگیری و آن را درمان کرد؟

برچسب‌ها:بینایی
تاریخ بارگذاری:۱۴۰۰/۷/۲۲
تاریخ آخرین ویرایش:۱۴۰۱/۸/۱۴
عمومی

قرمز شدن سفیدی چشم، دلایل زیادی دارد. اگر این عارضه بدون درد رخ دهد، اغلب جدی نیست و بیشتر با درمان های خانگی بهبود می‌یابد. با ما همراه باشید تا با علائم مختلف قرمزی چشم و راه های درمان آن آشنا شوید.

 

قرمزی چشم چیست؟

قرمزی چشم اصطلاح رایجی است که برای ورم ملتحمه به کار می برند، بیماری که باعث التهاب و قرمزی غشاهای داخل چشم می شود. عفونت های ویروسی و باکتریایی، حساسیت یا عوامل شیمیایی می توانند باعث قرمزی چشم شوند. گاهی اوقات نتیجه یک بیماری مزمن است. بیشتر اوقات ویروس یا عفونت باکتریایی باعث ایجاد قرمزی چشم می شود.

 

آیا قرمزی چشم واگیردار است؟

انواع عفونی قرمزی چشم بسیار واگیردار هستند. این بیماری به راحتی از طریق تماس با فرد آلوده یا اشیایی که با فرد آلوده به اشتراک گذاشته شود بین افراد منتقل می شود. سرفه و عطسه سایر روش های ممکن برای انتقال هستند. کودکانی که این مشکل را دارند باید برای مدت کوتاهی از رفتن به مدرسه یا مهدکودک خودداری نموده و در خانه بمانند. قرمزی چشم ناشی از حساسیت یا تماس با عوامل شیمیایی، واگیردار نیست.

 

علائم قرمزی چشم

نشانه بارز این مشکل، قرمزی چشم (در صلبیه) است. قرمزی چشم بسیار شایع است و به ندرت باعث مشکلات طولانی مدت یا آسیب دید می شود.

 

تصویری از قرمزی چشم در صلبیه

 

پلک های متورم و قرمز

زمانی که دلیل قرمزی چشم، عفونت باشد، این عفونت معمولا ابتدا یک چشم را درگیرکرده و سپس با فاصله چند روز به چشم دیگر گسترش می یابد. ممکن است پلک ها ورم کنند؛ این مخصوصاً در عفونت های باکتریایی و حساسیت ها رایج است.

تصویری از پلک متورم

 

اشک زیاد

افزایش تولید اشک (آبریزش چشم) در قرمزی چشم بر اثر ویروس و حساسیت، رایج است.
 
آبریزش چشم

 خارش یا سوزش چشم

سایر علائم قرمزی چشم شامل خارش و سوزش چشم می‌­شوند.

تصویری از چشم دچار سوزش و خارش

 ترشح از چشم

آبریزش چشم در قرمزی بر اثر ویروس و حساسیت، شایع است. وقتی از چشم مایع سبز مایل به زرد (همانطور که اینجا دیده می­شود) بیاید، به احتمال زیاد دلیل قرمزی چشم عفونت باکتریایی است.

خروج ترشحات سبز از چشم

 سفت شدن پلک

گاهی اوقات افرادی که قرمزی چشم دارند، چشم هایشان صبح­ها به هنگام بیدار شدن به هم چسبیده و باز نمی­شود؛ که این به دلیل ترشحات تولید شده در خواب است.

چسبندگی چشم ها به دلیل خروج ترشحات

 حساسیت به نور

به همراه قرمزی چشم می­تواند حساسیت خفیفی به نور خورشید ایجاد شود. اما درد شدید، حساسیت شدید به نور و تغییرات بینایی، همگی علائم گسترش احتمالی عفونت به فراتر از ملتحمه هستند. ببمار با این علائم باید به پزشک مراجعه کند تا معاینه شود.

 

 احساس وجود جسم خارجی در چشم

گاهی اوقات در قرمزی چشم ممکن است احساس وجود جسم خارجی یا چیزی شبیه شن در چشم ایجاد شود. کودکان با قرمزی چشم ممکن است علائم خود را این­گونه توصیف کنند.

تشخیص قرمزی چشم

قرمزی چشم را می­توان به سادگی با مشاهده علائم و نشانه­های معمول تشخیص داد. در برخی موارد، همانطور که در اینجا نشان داده شده است، پزشک چشم را با ابزار لامپ روزنه دار معاینه می­کند. ممکن است چند نمونه از ترشحات چشم گرفته شده و برای تشخیص عفونت به آزمایشگاه ارسال شود.

معاینه چشم توسط ابزار

چه زمانی قرمزی چشم به معنای مشکل جدی­تری است؟

قرمزی مزمن و مداوم چشم می­تواند علامت یک بیماری زمینه­ای باشد. این بیماری­ها بیشتر شامل بیماری­های روماتیک از جمله آرتریت روماتوئید و لوپوس هستند. قرمزی چشم همچنین می­تواند با بیماری کاواساکی (بیماری نادری که باعث تب در نوزادان و خردسالان می­شود) و بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت اولسروز در ارتباط باشد.

ویروس کرونا و قرمزی چشم

در برخی موارد نادر در افراد با کویید-19 یا ویروس کرونای جدید قرمزی چشم رخ می­دهد. کارشناسان تخمین می‌زنند که فقط 1 تا 3 درصد از مبتلایان به SARS-CoV-2، ویروسی که باعث کووید-19 می شود، دچار قرمزی چشم می­شوند. اگر قرمزی چشم همراه با سایر علائم کووید-19 مانند تب، سرفه و تنگی نفس باشد، احتمالاً دلیل دیگری دارد.

اولین مورد تایید شده کووید-19 در ایتالیا، یک زن 65 ساله بود که علائم وی شامل قرمزی چشم بود. کارکنان مراقبت­های بهداشتی از چشم­هایش نمونه برداشتند تا نشانه­های ویروس را در آن بررسی کنند. آنها دریافتند که این ویروس قبل از اینکه در پشت بینی وی وجود داشته باشد در چشم او بوده است. قرمزی چشم او ظرف 20 روز برطرف شد اما ویروس هنوز تا یک روز بعد در چشم او وجود داشت.

تاثیر ویروس کرونا بر چشم

 

درمان قرمزی چشم

آنتی بیوتیک­ها به شکل قطره چشم، قرص یا پماد، درمان توصیه شده برای قرمزی چشم باکتریایی هستند. آنتی بیوتیک­ها عفونت­های ویروسی را درمان نمی­کنند؛ هیچ درمان خاصی برای عفونت ویروسی وجود ندارد. عفونت ویروسی معمولاً 4 تا 7 روز به طول می­انجامد. درمان حساسیت می­تواند به بهتر شدن علائم قرمزی چشم ناشی از حساسیت کمک نماید. قرمزی چشم ناشی از مواد شیمیایی، پس از شستشوی چشم به مدت 5 دقیقه باید فوراً توسط پزشک درمان شود.

قطره چشم راهی برای درمان

درمان خانگی برای قرمزی چشم

کمپرس سرد یا گرم روی چشم­ها می­تواند به برطرف کردن ترشحات مرتبط با قرمزی چشم ویروسی یا باکتریایی کمک کند. برای هر چشم از یک دستمال جداگانه استفاده نموده و هر بار که چشم­ها را می­شویید از دستمال تمیز استفاده کنید. پاک کردن از داخل به خارج از ناحیه دور چشم بهترین راه برای تمیز کردن چشم­ها است.

قرمزی چشم به چه مدت واگیردار است؟

در صورت بهبود علائم، معمولاً می توانید 24 ساعت پس از شروع آنتی­بیوتیک برای درمان قرمزی چشم باکتریایی به مدرسه یا محل کار خود بازگردید. قرمزی چشم ویروسی متفاوت است؛ ممکن است در صورت داشتن علائم، بیماری را سرایت دهید. پزشک می­تواند به شما بگوید چه زمانی بازگشت به محل کار یا مدرسه بی­خطر است.

اگر خودتان یا کودکتان قرمزی چشم دارید، همیشه به طور منظم دستهای خود را بشویید و سعی کنید به منطقه قرمز شده چشم دست نزنید. پس از گذاشتن دارو روی چشم، دستها را بشویید. برای جلوگیری از پخش عفونت، هر فرد حوله یا سایر وسایل شخصی خود را داشته باشد، روتختی ها و حوله ها را روزانه عوض نمایید، سطوحی مانند پیشخوان و دستگیره در را ضدعفونی کنید و دستمال ها را پس از هربار استفاده دور بیندازید. اگر آرایش می کنید، هرگونه وسیله آرایشی را که در ناحیه چشم استفاده کرده اید دور بیندازید.

اشتراک‌گذاری مقاله

نظرات: 0 عددافزودن نظر

مطالب مشابه

مشاهده همه
همراهان نبض

به ما اعتماد کرده‌اند