آمار بیماران قلبی - نبض هوشمند سلامت

آمار بیماران قلبی

برچسب‌ها:بیماری قلبی
تاریخ بارگذاری:۱۳۹۹/۳/۱
تاریخ آخرین ویرایش:۱۴۰۱/۶/۱۷
آمار

هرساله افراد زیادی بر اثر عارضه های قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهند یا با عوارض آن در زندگی خود دست و پنجه نرم می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا آماری تقریبی از این بیماری ها در دنیا ارائه کنیم تا هرچه بیشتر به عوامل ایجاد کننده آن توجه و از آن پیشگیری کنید.

بیماری های قلبی و عروقی از جمله بیماری هایی هستند که نه تنها در ایران بلکه در جهان افرادی زیادی را درگیر خود کرده اند. بیماری های قلبی و عروقی شایع ترین عامل مرگ در کشورهای صنعتی هستند. قریب به ۱ عدد از هر ۳ علت مرگ افراد بالای ۳۵ سال از بیماری های قلبی به ویژه درگیری عروق کرونر است.

 

آمار بیماران قلبی در امریکا

در آمریکا سالانه حدود یک میلیون نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست میدهند. عارضه های قلبی وعروقی از علل اصلی از کار افتادگی افراد هستند. امروزه با آنکه انسان در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی پیشرفت های شایانی کرده است اما هنوز هم قریب به یک سوم افرادی که دچار سکته قلبی می شوند جان خود را از دست میدهند و میان افرادی که زنده می مانند ممکن است بعضی از آنها به نوعی تا آخر عمر با عوارض بعد از آن زندگی کنند. (دقت کنید که این آمار در نقاط مختلف جهان متفاوت است و این اعداد یک تقریب کلی هستند و لزوما هر فردی که دچار سکته می شود جان با ارزش خود را از دست نمیدهد یا تا آخر عمر درگیر عوارض نمی شود.) 

طبق مطالعات موردی که در ۵۲ کشور جهان صورت گرفته ۹ عامل اصلی برای این بیماری شناخته شده که شامل: کشیدن سیگار ، بالا بودن غیر طبیعی سطوح لیپید خون ، دیابت ، چاقی شکمی ، کم تحرکی یا بی تحرکی ، فقدان مواد غذایی غنی مثل میوه جات و سبزی جات به صورت روزانه ، مصرف بیش از حد الکل و شاخصهای روانی اجتماعی که به راحتی قابل اندازی گیری و اصلاح هستند. عوامل یاد شده علت ۹۰ درصد سکته های قلبی حاد محسوب می‌شوند (به عقیده بسیاری عوامل وراثتی نیز در این مهم تاثیر گذار هستند). از خطرناک بودن این بیماری که بگذریم، هزینه زیادی که این بیماری بر نظام بهداشت و درمان یک کشور وارد میکند، بسیار سرسام آور است که در صورت ذخیره آن میتوان فعالیت های اقتصادی بسیاری را برای تحقیقات بیشتر بر روی همین بیماری ها راه اندازی کرد تا نتایج ناگوار آن را به حداقل رساند. موضوع امید بخشی که در رابطه با امراض قلبی و عروقی وجود دارد این است که پیشگری از آنها کار نسبتا ساده‌ای است و این بیماری ها واگیردار نیستند. بنابراین به سادگی می‌توان با توجه به توصیه‌های پزشکی، خود را از ابتلا به این امراض مصون داشت.

 

آمار بیماری قلبی و مرگ و میر ناشی از آن (شامل حملات قلبی) -  نبض آوا

 

مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی در ایران

با وجود آنکه تعداد مرگ و میر ناشی از کرونر قلبی در رده‌های سنی پایین در کشورهای در حال توسعه رو به کاهش است اما آمار بیماری عروق کرونر تا بدین جا در ایران سیر صعودی داشته است. نکته ای که در رابطه با این موضوع در کشور ما حائز اهمیت است، کاهش نسبی سن افراد مبتلاست به نحوی که میان افرادی که جان خود را بر اثر امراض قلبی از دست میدهند، افراد ۲۰ تا ۳۰ سال دیده می شوند. کاهش سن این قربانیان نه تنها بر فشار روانی خانواده های این افراد اثر گذار است بلکه از نظر اقتصادی نیز تبعات سنگین تری برای جامعه دارد.

شاید داشتن یک نگاه آماری درباره این امراض قلبی و عروقی در ایران خالی از لطف نباشد. آماری که از بیمارستان‌های جهرم در بخش قلب و عروق و در مدت یکسال تهیه شده، نشان میدهد که ۵۳.۲ درصد بیماران را زنان و ۴۶.۸ درصد آنان را مردان تشکیل می‌دهند (میانگین سنی نمونه‌ها ۶۰ سال است) که اکثریت آنها در محدوده سنی ۴۲ الی ۸۳ هستند (منبع: نشریه پرستاری قلب و عروق/ دوره دوم، شماره ۲). شایع ترین بیماری قلبی آنژین صدری و شایع ترین بیماری عروقی فشارخون بالا بوده است. در بیماران قلبی ۵۳.۸ درصد بیماران به دلیل حمله قلبی ناگهانی و ۵.۸ درصد بخاطر آریتمی قلبی، ۵.۱ درصد به دلیل نارسایی احتقانی قلبی، ۳.۵ درصد سکته قلبی و ۰.۵ درصد بخاطر آنژین صدری جان خود را از دست داده‌اند. جالب است بدانید که نه تنها در ایران بلکه در جهان افراد متاهل بیشتر از مجردها به این بیماری مبتلا شده‌اند (البته این صرفا یک داده آماری است).

از مهمترین علل افزایش این بیماری در کشور ما بخصوص در بین سنین پایین‌تر به علت تغییرات در سبک زندگی مانند مصرف زیاد غذاهای غنی شده با چربی های اشباع، تحرک کم و رژیم غذایی نامناسب، کشیدن سیگار و فشارهای روحی روانی و استرس های روزانه است. این موارد موجب ایجاد فشار خون بالا و بالا رفتن سطح کلسترل بدن می‌شود.

 

آمار حمله قلبی در ایران و سهم بیماری های قلبی و عروقی استان ها - نبض هوشمند سلامت

در مقالات بعد به شکل تدریجی به بیان دقیق تر امراض قلبی و علل و آمار های آن می پردازیم، اما حتما به این نکته توجه داشته باشید که با داشتن سبک زندگی سالم و تغذیه مناسب و خواب منظم و دوری کردن از استرس های بی دلیل، می توانید از مخاطرات ناشی از این امراض تا حد زیادی در امان باشید.

منبع: نبض آوا (نبض هوشمند سلامت)

اشتراک‌گذاری مقاله

نظرات: 0 عددافزودن نظر

مطالب مشابه

مشاهده همه
همراهان نبض

به ما اعتماد کرده‌اند